wtorek, 29 maja 2012

Za wszelką cenę (2004), czyli wartość sukcesu

tytuł oryginalny: Million Dollar Baby
reżyseria: Clint Eastwood
scenariusz: Paul Haggis
muzyka: Clint Eastwood
produkcja: Kanada, USA
gatunek: dramat

„Za wszelką cenę” to niesamowity i inspirujący dramat w reżyserii Clinta Eastwooda. Produkcja została odznaczona 21 nagrodami, w tym czterema Oscarami. Opowiada momentami smutną i wzruszającą historię odważnej dziewczyny, której udało się mimo przeciwności osiągnąć sukces w życiu i spełnić swoje marzenia.

Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) pochodzi z mało zamożnej rodziny. Marzy o karierze bokserskiej i nie wyobraża sobie innego zajęcia na przyszłość. Pewnego dnia zjawia się na sali treningowej i prosi Frankie’go Dunn’a (Clint Eastwood), aby pomógł ją trenować. Opanowany, stanowczy i tajemniczy mężczyzna poprowadził do sukcesu wielu świetnych zawodników. Początkowo nie zgadza się na prośbę dziewczyny. Uważa, że w wieku 32 lat nie uda jej się zrobić kariery. Ujmuje go jednak to, że jest niezwykle uparta i ambitna. Jedyny i najlepszy przyjaciel Frankie’go, były bokser, Eddie Scrap-Iron Dupris (Morgan Freeman), namawia go też, aby nauczał Maggie. Ten w końcu ulega i zostaje trenerem dziewczyny.


Od chwili, gdy Frankie zdecydował się trenować Maggie zaczyna się ich ogromna i silna przyjaźń. Mężczyzna opiekuje się nią, pomaga jej i chce, aby była szczęśliwa. Ich kontakty bardzo przypominają relacje ojciec-córka. Maggie potrzebowała kogoś kto będzie ją wspierać i na kogo może liczyć. Rodzina nie mogła zapewnić potrzebnego jej do życia szczęścia. Jej matka to wyjątkowo egoistyczna osoba  i tak naprawdę nie zależy jej na tym, co się stanie z córką. Najważniejszą wartością dla niej są pieniądze, których jej tak brakuje.Narratorem całego filmu nie jest główna bohaterka, lecz Eddie, postać, która odchodzi trochę na drugi plan. To z jego perspektywy obserwujemy bieg wydarzeń. Dowiadujemy się, co sądzi i czuje.


„Za wszelką cenę” to niezwykły i poruszający obraz. Wciągnął mnie od samego początku i okazał się być bardzo interesujący. Gdy następuje zadziwiający i wyjątkowo ważny punkt zwrotny całej akcji, wydarzenia śledzi się niemal z zapartym tchem i z niepewnością, tego co ma się wydarzyć. Dzieło wywołuje dużo emocji, od radości aż po ogromny smutek. Film jest moim zdaniem nieprzewidywalny i zaskakujący. Wbrew pozorom nie skupia się wyłącznie wokół boksu. Twórcy sięgnęli głębiej pokazując wewnętrzne emocje i uczucia oraz sukcesy i tragedie, które przeżywają bohaterowie. Przez to historia staje się bardzo emocjonalna i potrafi ująć widza. Scenariusz przedstawia dobry poziom. Wszystko wydaje się być dokładnie dopracowane i każde wydarzenie ma znaczenie. Akcja jest bardzo ciekawa i doskonale stopniuje napięcie. Mam małe zastrzeżenie co do dialogów, które według mnie momentami były zbyt nienaturalne.


Aktorstwo stanowi najmocniejszy punkt tej świetnej produkcji. Najbardziej wyróżnia się znakomita Hilary Swank w roli stanowczej Maggie, za którą drugi raz dostała nagrodę Oscar. Niesamowicie udało jej się ukazać to co dręczy jej bohaterkę oraz wszystkie uczucia i emocje. Również bardzo dobrze zagrał nagrodzony Oscarem za rolę w tym filmie, Morgan Freeman. Wyśmienicie potrafił pokazać wewnętrzne przeżycia jego postaci, która mimo wszystko była bardzo ważnym elementem całej akcji. Clint Eastwood także wykreował wyjątkowego bohatera. Trener Frankie z pozoru może wydawać się chłodny i pesymistyczny, ale w głębi duszy jest bardzo wrażliwym i opiekuńczym człowiekiem. To właśnie w nim Maggie znalazła oparcie i przyjaciela. Muzyka jest przeciętna i dobrze dopasowana. Aczkolwiek intrygująca fabuła tego filmu, nie pozwala zwrócić na nią większej uwagi. Dźwięki stały się tłem dla dramatycznych wydarzeń.

„Za wszelką cenę” to naprawdę interesująca i godna uwagi produkcja. Na długo zostanie mi w pamięci. Wywołuje też wiele refleksji i zmusza do przemyśleń. Zdecydowanie polecam!
Ocena: 8/10

5 komentarzy:

  1. Miałam tego pecha, że przypadkiem natrafiłam na końcówkę filmu i do dzisiaj nie przyszło mi do głowy, aby wyjąć z pudełka wydanie gazetowe i obejrzeć od początku do końca. Może wreszcie nadejdzie odpowiedni wieczór i to całkiem niedługo? ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. można maila do Pani prosić? chciałabym się skontaktowąć z Panią, a maila nie znalazłam :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry film poruszający trudną problematykę. Dla mnie niesamowite było pokazanie zachowania najbliższej rodziny bokserki, która interesowała się tylko jej pieniędzmi.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak ja ryczałem na końcu tego filmu, to jest niesamowite. Ja jestem przedstawicielem męskiej części ludności, ale muszę przyznać, że po tym jak skończyłem ten film, wziąłem moich kumpli, wziąłem moją mamę, moich braci, siostry, kochanki i żony, włączyłem im ten film i wszyscy płakali razem ze mną. Znaczy, ja wtedy przestałem i się z nich śmiałem, no ale koniec końców, Eastwood to geniusz. 10.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny film. Mimo że oglądałam go dawno temu, wiele scen zapadło mi w pamięć.

    OdpowiedzUsuń