tytuł oryginalny: Shoulder The Lion
reżyseria: Patryk Rebisz, Erinnisse Rebisz
scenariusz: Patryk Rebisz
produkcja: USA
gatunek: dokumentalny
Co składa się na dobry dokument? Przede wszystkim ciekawy
temat i kreatywna forma jego realizacji. Należy bowiem przykuć uwagę i wzbudzić
emocje. Czy zatem „Na barkach lwa” spełnia te oczekiwania? Po przeczytaniu
opisu nastawiłam się na inspirujący i refleksyjny seans. Wcielając w życie swój
oryginalny zamysł, Patryk i Erinnisse Rebisz poszli jednak w nieco innym kierunku.
Graham Sharpe jest irlandzkim muzykiem, który od czterech
lat cierpi na szumy uszne, ale nie chce pożegnać się ze swoją karierą. Alice Wingwall
kilkanaście lat temu stopniowo zaczęła tracić wzrok, pomimo tego zajmuje się
fotografią, a robienie zdjęć stanowi jej największą pasję. Katie Dallam, była
bokserka, podczas walki na ringu straciła połowę mózgu. Musiała przejść złożoną
rehabilitację, od nowa uczyła się pisać, czytać i wykonywać wiele codziennych
czynności. Nie przestała jednak malować i rzeźbić.
Twórcy starają się jak najsilniej zaangażować widza,
ukazując świat z perspektywy trójki artystów. Zręcznie manipulują stroną
audiowizualną i kreują pomysłową oprawę statycznych wywiadów. Podczas opowieści
Grahama chwilami można usłyszeć przeszywający świst, a gdy Alice mówi o swoim
zanikającym wzroku, kamera odfiltrowuje kolory. Najkrócej widziała ona bowiem kolor
niebieski, a najdłużej czerwony, dlatego zaczęła kupować czerwone ubrania. Niejednokrotnie
obserwujemy bohaterów przy pracy, co sprawia, że zostają osadzeni w pewnym
kontekście i czynów nie opisują tylko słowa. Muszę przyznać, że wędrówka z
Alice i aparatem fotograficznym okazuje się niezwykłym doświadczeniem. Kobieta postrzega
świat i piękno w nietuzinkowy sposób. Kadry jawią się często jako piękne
kompozycje, jakby wprost z albumu ze zdjęciami.
„Na barkach lwa” to wizualny majstersztyk, który zapewnia
ogromną przyjemność oglądania. Został tak skonstruowany, żeby zachwycać i
hipnotyzować. Kamera przenosi nas z mieszkania do studia, na pole czy do miasta.
Niektóre sceny przypominają niemal fragmenty wystaw. Film wydaje się cichy,
spokojny i mało dynamiczny, zachęca do skupienia. Fascynujące, że historia
Katie stała się nawet inspiracją dla stworzenia przez Clinta Eastwooda filmu „Za
wszelką cenę”, choć życie bohaterki odgrywanej przez Hilary Swank ostatecznie
potoczyło się zupełnie inaczej. Absolutnie podziwiam wytrwałość, odwagę i
determinację trójki artystów w dążeniu do własnych celów. Bez wątpienia warto
odkrywać takich ludzi i poznawać ich przejmujące losy.
Przy całym uznaniu dla wizji reżyserów odnoszę wrażenie, że
pośród tych intrygujących obrazów gubią się same postacie. Śledzimy ich zachowanie jedynie przez pryzmat
dolegliwości, sylwetki zarysowano zresztą niezbyt mocno. Dokument dzieli się na
sekwencje, które przeplatają się ze sobą. Nie można więc poświęcić nikomu całkowitej
uwagi, a bogactwo formy przysłania nieco treść. Myślę, że na dłużej w pamięci
pozostaną mi mistrzowskie ujęcia, a nie Graham, Alice czy Katie. Czuję pewien
niedosyt, chciałabym się więcej dowiedzieć o codzienności, z jaką się zmagają. 74
minuty zdecydowanie nie wystarczają, żeby zagłębić się dostatecznie w unikalne
historie życia bohaterów. Niektóre ważne wydarzenia potraktowano zupełnie
pobieżnie. Szkoda, bo potencjał w temacie tkwi ogromny. Możliwości wykorzystano
jedynie częściowo.
Ocena: 7/10
Film „Na barkach lwa” będzie wyświetlany w konkursie
dokumentalnym w ramach 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. KFF odbędzie się w
Krakowie od 31 maja do 7 czerwca 2015 roku.
Więcej informacji na oficjalnej stronie: www.krakowfilmfestival.pl
i Facebooku: http://www.facebook.com/krakowfilmfest.
i Facebooku: http://www.facebook.com/krakowfilmfest.
Dzieki za swietna recenzje naszego filmu!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam,
Patryk